Ilmainen www-laskuri

Aloitus

Vene

Tekniikka

Kalastus

Minä

Linkit

 

Kalastus | Tuulastus | Vetouistelu

 

Tuulastus

 

Tuulastus on vanha kalastusmuoto, joka on jostakin syystä monelta jäänyt unholaan. Kalastus muotona pidän sitä ehdottomasti jännitävimpänä ja mielenkiintoisimpana. Hyvin harvoin tuulastusreissun joutuu tekemään ilman saalista...
Tuulastukseen pääsee kiinni hyvin pienellä pudjetilla. Tarvittavat vehkeet on vene, airot, kärsivällinen hitaanpuoleinen soutaja, atrain ja tuulastusvalo.

Homman ihan ensimmäisiä vaatimuksia on:
syksy eli pimeä ja tyyni keli.

Vene

Mielestäni parhain vene tarkoitukseen on tavallinen kevyt soutuvene. Soutuvene on helppo käsitellä ja kevyt soutaa taikka meloa. Toki homma onnistuu millä tahansa kelluvalla välineellä kuten suuremmalla moottoriveneellä, mutta oman kokemuksen mukaan tällöin alan harrastajalta vaaditaan hyviä hermoja ja soutajalta hyvää lihaskuntoa.
Tuulastamaan ei kannata lähteä ilman airoja ja kunnon melaa, puhumattakaan pelastuliivien käytöstä. Nykyisin pitäisi myös muistaa että soutuveneessäkin tulisi käyttää pimeällä liikuttaessa valkoista ympäriinsä näyttävää kulkuvaloa.

Atrain

Olen tehnyt tasan neljä atrainta. Ensimmäinen oli 7 tuuman raitanauloista tehty viisi piikkinen hätäisesti väsätty kyhäys, jonka tekemiseen kului niin paljon energiaa että en lopulta jaksanut lähteä ollenkaan tuulastamaan.
Ajan kanssa olen siis väsännyt kolme atrainta joista kaksi on edelleen itselläni käytössä. Toisen tein niin että hitsasin haponkestävästä teräksestä tehdyt piikit haponkestävään, noin 20cm pitkään lattaraudan pätkään. Piikit olen tehnyt niin. että kylmänä taotaan aihioiden päät litteäksi, ja sen jäkeen kärki ja väkänen muotoillaan varovasti esim. kulmahiomakoneella(1mm laikka). Viilalla loppusilaus.Toki paremman saa käsityönä rautasahalla ja viilalla mutta kyllä se näinkin käy kun malttaa varovasta työskennellä.Varreksi hitsasin ensiksi noin 70 cm haponkestävää pyöröterästä, jonka jatkeeksi laitetaan puuvarsi. Vartta varten kannattaa rakentaa perinteinen kartion mallinen kiinnitys. Piikit voidaan hitsata suoraan kiinni jos ne ei ole pianoterästä. Pianoteräs piikitkin kestää kyllä kiinni mutta hitsauksen jälkeen rakennelman on annettava jäähtyä kunnolla jotta piikki ei karkene hitsauskohdalta. Tämä on nopein atraimen rakennustapa, mitä olen kokeillut.

Toinen atrain on hiukan erilainen ja sekä parempi että kestävämpi.
Runkona käytin lattaraudan sijaan putkea (viisaampien neuvo) ja piikkeihin pianoterästä. Putkeen on porattu läpi reiät piikkejä vartean Piikit pujotetaan reikiin ja hitsataan toiselta puolelta putkea kiinni. Tämän jälkeen litistin putken ruuvipenkissä. Näin piikit kestää paremmin kun rasitus ei vaikuta hitsauskohtaan.

Valo

Valona on käytetty autotarvikelikkeidenkin myymää hakuvaloa, mutta parhaimmaksi omassa käytössä on osoittautunut vedenalainen valo. Auton H4 poltin ripustetaan veden alle ja kytketään niin että sekä lähi- ja kaukovalon hehkulanka palaa, eli tehoksi saadaan noin 100 wattia. Akun olen nykäissyt tuulaalle lähtiessä omasta autosta. Totesin että silloin se on ainakin ladattu täyteen ja normaali akku kyllä kestää tuulastaa koko illan ilman että olisi auton käynnistysvaikeuksia.
Vedenalainen valo sytytetään vasta veden alla. Muuten H4 särkyy veteen laitettaessa...Vedenalaisessa valossa on se hyvä puoli että pieni tuulen henkäys ei juuri haittaa toimitusta ja lähes kaikki valo heijastuu vedenalle eikä tuulastajan silmiin. Toki valona voi käyttää vaikka hyvää taskulamppua.
Perinteinen voimavalolyhty + heijastin -yhdistelmä on tietysti parhaimpia tunnelman luojia syksyiseen viilenevään iltaan.

Muutamia lamppuja jotka olen rakennellut. ulkonäöstä huolimatta kaikki on toimivia.

 

Lampun rakennukseen vinkkejä:

Lamppuna käyttäisin 12V:n H3 tai H4 lamppua. H3 lampun kytkentä aivan normaalisti, negatiivinen (miinus, -) lampun runkoon ja positiivinen (plus, +) johdon päähän. Liittimiä ei kannata sen kummemmin ruveta suojailemaan koska 12V:n jännitteellä vedessä ei näin lyhytaikaisessa käytössä synny niin suuria vuotovirtoja että se toimitusta jotenkin haittaisi tai purkaisi akkua liiaksi.
H4 lamppu voidaan kytkeä monella eri tapaa. Hehkulangoilla on yhteinen maa- nasta, nasta 31. Tähän nastaan kytketään akulta tuleva "miinus"- johdin. Jos halutaan lampusta maksimi valoteho, kytketään sekä lyhyen- että pitkänajovalon hehkulankojen nastat yhteen, nasta 56a ja 56b. Näihin nastoihin tuodaan akun "plus"- navasta 12V:n jännite sulakkeen läpi. Sulakkeita saa autosähköliikkeestä. Kun nastat kytketään yhteen kumpikin hehkulanka palaa yhtäaikaa jolloin lampun teho on kummankin hehkulangan yhteenlaskettu teho. Jos lamppu on esim. 50/55W, tehoksi tulee 105W. Tällöin se ottaa virtaa akusta 105W / 12V = 8,75A. Tällä virralla 55Ah akkua kestää laskennallisesti kuormittaa noin 6 tuntia (55Ah / 8,75A).
Johtona tulisi käyttää poikkipinnaltaan ainakin 2.5 neliömillimetrin johdinta.

31 = Maa = miinus = -
56b = Lyhyet valot = hehkulanka heijastinosan sisällä = 12V = +
56a = Pitkät valot = Jämäkämpi hehkulanka jossa ei heijastinta = 12V = +

 

Kalastus | Tuulastus | Vetouistelu