Ilmainen www-laskuri

Aloitus

Vene

Tekniikka

Kalastus

Minä

Linkit

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat

Joulusta selvittyä keskityin vannasputken asennukseen. Putki oli jo ennen paksumpaa hankea raahattu pressun alle valmiiksi.Asennus osoittautui suunniteltua hankalammaksi. Tämäkin homma olis pitänyt tehdä jo ennen pellitystä jolloin se olisi käynyt helpoiten.Putki on kuitenkin nyt heftissä paikallaan ja odottaa sopivaa keliä jolloin voin sen sinne lopullisesti korventaa kiinni. Ympärille rakentelin pellityksenkin valmiiksi. Loppurutistus pitäisi putken osalta olla jo helppo juttu.


No niin, nyt voi piirtää jonkinlaisen rastin seinään. Rungossa on kaikki reiät hitsattuna kiinni, vannasputki mukaan lukien. Ainoastaan akselinreikä putken päästä on avoinna. Muutamia kaaria puuttuu takapäästä. Niiden kiinnityksen jälkeen pääsee ulkopuolelle rakentelemaan törmäyslistoja ja sen sellaista.


Maaliskuussa sain peräosan kasaan, kaaritukset valmiiksi ja hitsauksen tehtyä. Peräosasta puuttuu vielä hitsaus sisäpuolelta ja siinä on vielä muutakin miettimistä. Peräsimen paikka on mm. pienoinen ongelma koska suunnittelu tiimi (minä) ei ollut ottanut aivan kaikkea huomioon tässäkään asiassa. Peräsintä on muokattava sopivaksi tai vaihtoehtoisesti mietittävä muunlaisen ohjaus systeemin rakentamista. Jokin tunneliperäsin systeemikin on mielessä pyörähtänyt...


Muitakin pieniä juttuja on matkan varrella ilmennyt. 3mm:n pelti näyttää vetelevän hiukkasen joissakin kohdissa, ja aivan joka kohdassa ei ihan hiukkastakaan...Mutta oikomalla asiaa on korjailtu monesta kohdasta. Nyt jo näyttää siltä että tavoite täytetään, veneestä tulee uusi mutta on jo syntyessään hiukkasen vanhahtavan näköinen eli pieniä ruttujä tulee löytymään valmiinakin... ;)


Tästäpä se homma kuitenkin jatkuu eli ruttuja ja muotoja hiotaan kohdalleen pikkuhiljaa. Muutamia saumoja on availtu ja siitä ne muodotkin hakee paikkansa kun tunkkailee mutkat kohdalleen.



Ruttujen oikominen jatkui, ja ajattelin kokeilla isompaa "Lekaa" jo pitkään mieltä vaivanneeseen muoto seikkaan. Toisessa kyljessä oli linjaus virhettä ja se teki silmälle haittaa varsinkin tietystä kulmasta. Leikkasin kahdesta kohtaa kyljen poikki / halki noin 2 metrin matkalta. Vedin kummastakin kohtaa kylkeä sisään päin noin 4cm ja sain mielestäni korjattua tämän ongelman. Jännittyneenä odottelen miltä se mahtaa näyttää kun pressut otetaan pois. Suurempi todennäköisyys on että kylki parani hiukan. Lopputuloksen luulisin olevan jotakin tällaista.


Kevät tulee ja pääsee tosissaan asettumaan hommaan. Keväällä olen hionut ulkopuolen, avannut huokoset ja korjaillut niitä. Jonkin verran saumaa hitsailin uusiksi. Hionta vaiheessa tutkin samalla miltä sauma näyttää, jos oli mielestäni huono, avasin siitä kohtaa ja maalasin maalilla rinkulan ympärille merkiksi. Kun hitsasin saman kohdan uudelleen vedin maalilla rastin ympyrän päälle. Näin saumat tuli tarkastettua niin ettei mitään "kadonnut" laskusta.

Seuraavaksi rupesin rakentelemaan kölijäähdytyksebn putkia kulkiin. Putki on noin 60mm halkaisijaltaan 4mm:n seinämällä. Kummallekkin puolelle peräpäähän (potkurivirtaan) laitan putkea 5 metriä, jolloin jäähdytyspinta-alaa tulee noin 1,5 - 1,6 neliömetriä. Perus sääntö täyttyy tällä putkimäärällä, neliö pintaa jokaista sataa hevosvoimaa kohden. Koneen teho on 160hp.


Keulan muotoa olen myös veivannut edestakaisin. Ensiksi leikkelin sen yhteen muotoon ja kohta sama pala piti korventaa takaisin kiinni kun silmää ei miellyttänytkään. Nyt keula jää tällaiseksi ja lisäsin siihen vielä vahvistusta.


Potkuriakseli on ollut kanssa työn alla. Sorvari teki kartion ja yläpään. Itse oikaisin akselia hiukan ja tein kiilaurat. Potkurin kartioholkkikin on pöydällä valmiina odottamassa lapa-aineksia. Siitä tilannekatsaus myöhemmin.




Kesän 2005 varsinainen homma, joka olisi tarkoitus saada tehtyä, on rungon maalaus. Alkukesästä aloittelin valmistella runkoa maalaukseen. Ensimmäisenä tarkastelin sisä- ja ulkopuolelta, että onko kaikki saumat kiinni. Samalla sisäpuoli piti imuroida, jotta kaikki kökköset sai pohjalta pois ja saumoja pystyi tarkemmin syynäämään. Yllättävän vähän löytyi mielestäni pakollista korjausta vaativia kohtia. Kaikki katteena olleet pressut piti tietenkin purkaa pois tieltä ja samalla paljastui muutama suurempi yllätyskin. Laitoja oikoessa ei tullut mieleenkään, että niiden tunkkaukset vaikuttaa suoraan partaan muotoon. Partaat jouduin läpeensä käymään läpi ja suoristelemaan ryhtiinsä takaisin. Pahimmillaan ne oli muuttaneet paikkaansa noin 5cm.

Hiekkapuhallus itsessään on sitten vaan raakaa työtä. Hiekka on kvartsihiekkaa, joka näyttää tehoavan pintaruosteeseen oikein hyvin. Tähän saakka hiekkaa on mennyt noin 800 kiloa. Sisäpuoli on puhallettu keulasta perään päin noin puoleen väliin. Sopiva päivä vauhti on ollut noin 3 metriä kerrallaan, jonka jälkeen on pakko ruveta hiekan poistoon ja maalaushommiin. Aikaa noin 3 metrin pätkään on kerrallaan mennyt noin 7 tuntia, vaikka hiekkapuhalluslaitteet on melko järeää tekoa ja jälkeä syntyy.  Puhallettu pinta maalataan epoxy-tervalla tai -piellä, millä nimellä sitä kukin haluaa kutsua. Sisäpuolen maalaus tapahtuu pensselillä. Maalaustyylinä on käytetty "rapatessa roiskuu"-tyyliä, jonka ainoana tarkoituksena on saada maalia joka ainoaan sopukkaa vähintään suositeltu määrä. Tämä teknikkka on toiminut erittäin hyvin tähän saakka. Kerkesin napata kuvan vaiheesta jossa kaikki pinnat ovat yhtäaikaa nähtävissä. Puhallettu, maalattu ja puhaltamaton pinta.



Hiekkapuhallus on nyt sisäpuolelta saatu päätökseen. Joitakin huonoja saumoja vielä löysin, mutta korjasin ne samantien. Kiitokset maalaus avusta menee jälleen Simpalle ja Matille. Ulkopuolen olen päättänyt puhaltaa vasta kun kansi on valmis. Siihen on tarpeet olemassa ja syksyn mittaan rupean sitä tekemään. Sitä ennen on kuitenkin armoton hiekan imurointi edessä.


Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat