Ilmainen www-laskuri

Aloitus

Vene

Tekniikka

Kalastus

Minä

Linkit

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat

Kesä-Heinäkuun vaihteessa sain muutamana lomapäivänä rakenneltua kaikessa rauhassa ja sain jotakin aikaiseksikin. Vaakakaaret on nyt hitsattu paikalleen, tai ne mitkä voi laittaa on laitettu. Osa laitetaan myöhemmin koska ensin täytyy kaikki saumat olla hitsattu. Perään sain rakenneltua parrasta ja jatkoin partaiden muutenkin partaiden rakennus urakkaa.

Perän hitsauksen jälkeen nostin tekeleen peräpään myös roikkumaan akselin varaan ja käänsin runkoa hiukan. Runko on nyt roikkumassa päittensä varassa ja se kääntyy melko kevyesti jo mekaanisella tonnin saksitunkilla. Seuraavaksi kääännellään runkoa niin pitkään kun kaikki saumat on saatu hitsailtua.

Perän muoto ei edelleenkään miellytä, vaikka runko on muodolataan piirrustuksia vastaava. Pituutta olisi vara jatkaa metrillä koska alussa lyhensin perää muotovirheen takia metrillä. Nyt on vakavan pohdinnan alla jos vaikka laittaisin sen puuttuvan metrinpätkän keskelle runkoa. Homma ei olisi kovin suuri, vaatisi vain katkaisun. Perän alaosa ei ole vielä kuin mallillaan vannasputken puuttumisen takia.

11.7.2004. Kaksipäivää tehokasta hitsaushommaa ja tuloksena oli toisen puolen saumojen umpeutuminen ulkopuolelta. Hitsaus jatkuu toiselta kyljeltä ja sen jälkeen sisältä siinä määrin kuin se osoittautuu tarpeelliseksi. Muokkasin myös perää ja mietiskelin mitä sille voisi tehdä. Päätin jatkaa perän alaosan entiseen mittaansa eli lisätä noin puolimetriä kölin yläpuolle. Ehkäpä siitä voisi tulla jotakin tällaista.

Heinäkuun lopulla tartuin härkää sarvista ja päätin tehdä toiseen kylkeen kauneusleikkauksen. Se onnistui ja jatkoa harkitaan. Vielä voisi yhden tehdä jos se sitä vaatii-on harkinna alla. Hitsaukset ulkopuolella rupeavat olemaan aika vähissä. Toki sitä riittää mutta perän hitsauksen jälkeen veden pitäisi kestää ulkopuolella ja hommaa voisi alkaa edistämään vaihteeksi sisältä päin.

Elokuun alkupuolella tein vielä kaksi kauneisleikkausta kylkeen ja sain sen nyt jokseenkin mieleiseksi. Hitsaushommassa täytyy nyt pitää pientä taukoa ja heftailla vannasputken ympärys muotoonsa. Perän alaosaa ei vielä ole hitsattu mutta siihen syvennytään seuraavaksi.
Kylkine oikomiseen käytetyt työkalut ovat taljoja, liinoja ja pullotunkkeja.

Partaaseen tuleva 60mm:n kulmaprofiili on nyt heftissä ympäriinsä. Perässä joutuu profiilin itse väsäämään ja hiomaan muotoonsa.

Runko näyttää tänä kesänä (2004) tältä. Eipä se ulkoisesti paljoa kerennyt vuodessa muuttumaan mutta kaarituksen ja hitsaushomman sain sentään aikaiseksi. Onpahan tämä vuosi muutenkin laskettava vajavaiseksi kaikenmoisten kiireiden ja takaiskujen takia.

 

Elokuun lopussa sain kokonaisen viikon "kesälomaa" ja painalsin ressun alle turaamaan. Aika paljon sain aikaiseksi kun oli aikaa keskittyä ja rakennella omaa tahtia ilman normaalia viikonloppukiirettä. Saumat on nyt ulkopuolelta kokonaan hitsattu. Samoin parras on ympäriinsä kiinni. Seuraavaksi otin perän muodon jälleen käsittelyyn ja sain sen nyt sellaiseksi että se ei enää mietitytä. Sahasin perän alaosan kokonaan pois ja kannoin entisen romukasaan. Irroittelin jo rakenneltua pellitystä jonkinmatkaa ja rakensin entisen perän alaosan tilalle kokonaan uuden kaarituksen ja pellitin sen . Nyt muoto miellyttää ainakin omaa silmää muutoinkin kuin pelkästääm kuvassa.

Toinen puoli en pellitetty niin pitkälle kuin "uskalsin". Seuraava vaihe on vannasputekn teko ja sen asennus paikalleen. Vannasputken paikka on suunnilleen siinä missä kuvassa näkyvä rima on.

Vannasputken alle jää mielenkiintoinen sopukka. Tämä kolo on perinteisesti valettu betonia täyteen ja nyt selvityksen alla on laitanko minäkin sen, vai onko olemassa jotakin muuta tapaa suorittaa sama asia. Betoni olisi raudalle "luontainen suoja" niin kauan kuin se kestää kiinni. Toisaalta sen tarkoitus on ollut lisätä perän massaa, joka taas vaimentaa potkuriakselin ääniä.

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat