Ilmainen www-laskuri

Aloitus

Vene

Tekniikka

Kalastus

Minä

Linkit

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat

Pienen "kesämasennuksen" jälkeen sain itsestäni jotakin pitkästäaikaa irti ja raahasin itseni parrastarvekauppaan. 60 x 60 kulma profiili 3mm:n ainevahvuudella tuntuu taittuvan aika mukavasti partaaksi.

Parras melkein kokonaan heftissä paikallaan. Rungon muoto näkyy tästä kuvasta aika hyvin.

Suuria haaveita...

20.9.2003, uusi katos pään päällä, talvi voi taas tulla.

Perän parrasta aloitettu muovaamaan.

Keula muovautuu 10mm:n (ehkä) pellistä leikatun palan ympärille mahdollisesti 5mm:n pellistä. Toivon mukaan siitä tulee tämän muotoinen.

Keula muovautuikin 7mm:n pellistä kun sitä sattui sopivasti tulemaan kohdalle. Samaten pellit keulan tärkeimpiin paikkoihin tulee 7mm:n pellistä.

Sisäpuolelle laitoin 8 x 40 millistä lattaa kaariksi kuten muihinkin paikkohin. Kaaria ei olisi tarvinnut näin paljoa 7mm:n pellille mutta ihan muodon vuoksi...Kestääpähän törmätä rantapenkkaan.

Rupesin väsäämään keulaa vaaka kaarituksia. Rappurallista purettu 5x20 miilistä lattarautaa tulee nyt ainakin tähän kohtaan.
Materiaalivahvuuksia voi tässä kohtaa pysähtyä sen verran miettimään että keulan kriittiset kohdat on 7mm:n peltiä. Sen jälkeen keulassa alhaalla on 4mm:n peltiä ja sen jälkee muu runko on 3mm:n peltiä. 3mm:n pellillä rakennetussa osassa longitudinaalien (kaarien) väli on 0,25 metriä. Laivatekniika kirjasen mukaan laskettu pohjan minimi paksuus näillä lähtöarvoilla 12 metrin veneelle on noin 2,6 milliä. Kun tämä tulee sääntöjen mukaan pyöristää lähimpään tasa- tai osamittaan ylös- tai alaspäin, niin saadaan pellinpaksuudeksi 2,5 milliä (Suomessa käytettyjen mittojen mukaan). 3mm:n pellin paksuus on siis tämänkin mukaan riittävä näin kyhättynä.

Marraskuun alussa kelit olivat aivan loistavat ajatellen hitsaus urakkaa. Tuullut ei juuri lainkaan, joten "muurasin" jonkun metrin saumaa ulkoapäin. Lähes koko toinen kylki on nyt hitsattu ulkopuolelta siihen saakka kun sen tässä asennossa voi. Aivan kölin viereen ei pääse ennenkuin nostaa runkoa ylemmäksi, tai kääntää sen kyljelleen.

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat