Ilmainen www-laskuri

Aloitus

Vene

Tekniikka

Kalastus

Minä

Linkit

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat

19.1.2002

Tästä se lähti. Piirrustelin perälle uudet piirrustukset, purin entisä noin 5 metriä.

Uusi perä alkaa muotoutua. Nyt se on mielestäni oikean muotoinenkin.

Venee kaaria mietiskellessä tulin sellaiseen lopputulokseen, jossa jokaiseen kaariväliin tulee yksi kaari lisää niin kuin alkuperäisessäkin. Sitten kun kaikki kaaret on paikallaan, jokaiseen puolen metrin välikköön tulee sopivin välein vaakasuuntainen tuki kaaritus tietyin välein. Tällainen rakenne tuntuu olevan yleinen teräksisissä purjeveneissä varsinkin Jenkkilän puolella.

Kuvassa poikittainen pitkä viiva on vesiraja. Vesirajaan asti vaakasuuntaisia kaaria on puolet tieheämpään kuin vesirajan yläpuolella. Sopiva väli vesirajan alapuolella voisi olla noin 20 senttiä ja yläpuolella noin 40 senttiä.Jokaisesta vaakasuoraan tulevasta latasta leikataan kulma auki, jotta pilssissä mahdollisesti roiskuva vesi pystyy esteettä valumaan alas, eikä jää seisomaan mihinkään väliin.

Tällaisella syteemillä rungosta tulee vahva. 3mm:n pelti ei juuri muotoaan säilytä jos tukirakenteesta tungitään. Nyt suurin mahdollinen vettä vasten jäävä pelti-pinta-ala vesirajan alapuolella jäisi noin 0,1 neliömetriin (0,2m * 0,5m).

Keulaan tulee vesirajan alapuolelle piei muutos.Keulan ominaisuudet sekä muoto eivät muutu. Ainoastaan törmäyksille herkkä terävä kulma lähtee pois.

Pakkasessa uuttaperää mietiskelin. Ajattelin lyhentää runkoa noin 1m:n ja samalla siirtää potkurin paikkaa vajaan metrin eteenpäin.

Kevät auringon paisteessa helmikuun loppupuolella päästiin taas pikkusen eteenpäin. Perä alkaa olla mallissaan ja kaarituksiakin on hiukan korjailtu.

Perä mallillaan.

Sama sisäpuolelta. Nyt malli alkaa miellyttää ainakin minua.

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat