Ilmainen www-laskuri

Aloitus

Vene

Tekniikka

Kalastus

Minä

Linkit

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat

Takaosan kajuutta-rakennelmia aloittelin muotoilemaan. Seinät on pystyssä ja heftailtu niin että kestäävät muodossaan.  Ennen talven tuloa kerkesin hitsailla seinien ja sivukannen sauman kiinni, joten vetä tulee aina vaan vähemmän sisälle. Katosta ajattelin tehdä samantyyppisen kuin ohjaamon kattokin on. Reunoille kulmarauta jolloin siitä on hyvä ottaa tukea kun sivukansilla liikutaan.



Seinille ajattelin tehdä kunnolliset tukirakenteet ennen lopullista hitsausta. Sisäpuolelle peltikulmasta runko, jolloin pintapellit saa vedetty suoraksi.



Takahytin toinen laita on nyt tuettuna.  Vaikuttaa siltä että seinien oikominen ja tukirakenteen rakentelu sisäpuolelle voi olla yksin melko haasteellista.  Seinien ylä- ja alalaidat muotoutuu ongelmitta, mutta kuinka sen saa muokattu keskeltä seinää? Talvellahan se selviää...
Takaseinää on samalla muokattu ja tuettu ylälaidasta. Yritän saada takaseinään jonkinlaista kaarevuutta ulospäin ja samalla katosta hieman kaarevan. Oviaukon päällä ei ole vielä minkäänlaista tukirakennetta, joten siksi siinä näkyy mutka.



Takahytin seinät on nyt tuettu sinkitystä pellistä kantatuilla kulmilla. Samalla tyylillä ajattelin mennä kuin ohjaamon seinissäkin. Katon runko on tehty samalla menetelmällä. Valmiiksi taivutettujen muotokaarien väliin hitsasin pitkittäin peltikulmat ja niiden väliin vielä poikittain seinästä seinään pätkät. Koko komeuden ajattelin viimeistellä hiomalla muotoonsa ja sen jälkeen liimata ja niitata kattopellit paikoilleen.



Tuulestupiipun läpvienti onasennettu pakoilleen ja tästä menee läpi pakoputki ja moottorin tuulestukanava. Ohjaamon seinästä piipun takalaitaan saakka katto hitsataan ja siitä perällä päin pellit liimataan ja niitataan paikoilleen. Jos vaikka joskus tulee tarvetta kattoa avata esim. moottorin takia, niin niitattu ja liimattu on paljon helpompi avata.



Varalaita aluillaan. Koko varalaita rakennelma on kannessa kiinni M8 pulteilla. Lattarauta runko ja pintapeltinä 1,5mm:n pelti. Varalaita on rakennettu niin että ne on n. 4m:n pätkissä. Näin ne on helppo irroittaa esim hytin seinien huoltomaalauksen ajaksi. Varalaidat ja kaiteet on tarkoitus käyttää kuumasinkityksessä.



Köysien läpivientejä on 4kpl. 2kpl keulassa ja 2kpl perässä. Saa nähdä kuinka ne toimivat käytännössä. Lenkit on taivutettu rosterista.




Kaiteet pinnoitusta vaille valmiina. Pystyputket on huonekaluputkea ja vaakaputket vesijohtoputkea. Yritän pienentää näin vesirajan yläpuolelle tulevaa painoa. Keulassa kaide avautuu kokonaan kulkureitiltä sivulle. Seuraavaksi hionta ja kuumasinkkiin. Kaiteiden lopullinen asennus on tarkoitus tehdä takahytin seinien maalaamisen jälkeen.





Kesän 2012 uutuutena vaihteistossa on 2 eteenpäinajo vaihdetta. Ykköstä käytetään hitaassa ajossa, esim rantautuessa ja kakkosta matka-ajossa.

ORAVI 2012:





Kesällä 2012 tehtiin kolmas testireissu, se suurin niistä kaikista testeistä, tehtiin Oraviin. Kaikki meni lähes suunnitelmien mukaan. Takahytin seinät ei ole maalattu koska kelit on olleet aika kehnot hiekkapuhallukseen. Sen ei kuitenkaan annettu matkaa estää ja kolme päivää kestänyt reissu tehtiin luultavasti kesän parhaimmissa keleissä. Aurinkoa riitti. Jo'annaan on lisätty pohjalle n. 750kg lisäpainoa ja se näytti toimivan melko hyvin. Korjattavaa löytyi vaihteistosta, potkuriakselin laakerista ja sähköistä. Ne on kuitenkin lähinnä sellaisia sipistely-juttuja jotka korjaillaan talven aikana. Vene kuitenkin toimii ja hommaa jatketaan ulkopuolen maalauksella ja sisustan rakennuksella. Ensi kesänä on tarkoitus veneillä pidempään.



Maalaushommat on jälleen aloitettu. Kelit ei ole aivan kohdallaan olleet, mutta sen verran on poutaakin ollut että katto on hiekkapuhallettu ja maalattu pohjaväriin. Tähän pisteeseen on töitä tehty 4 päivää. Yllättävän hidasta hommaa. Syksyllä tahti näytäisi olevan: 2h puhallusta, 1h hiekan siivousta, 1h maalausta ja loppusiivoukset 1h. Sitten on aikaa mennyt jo sen verran että maalin on saatava kuivaa ennen iltakosteutta. Noin 1,5 neliötä saa putsailtua yhtenä päivänä. Hiljaa hyvä tulee. Niinhän ne yrittää rohkaista :). Sama juttu olisi tarkotus tehdä vielä seinille jos sää sallii.



Traileria on hiukan paranneltu. Napoihin on lisätty rasvanipat ja nipan vastakkaiselle puolelle poistoreikä. Nyt laakerit saa parempaa huolenpitoa. Rasvaa jokaisen vedessä käytön jälkeen niin ei ruoste pääse pesimään laakeriin. Kiinnitystä on myös muokattu sellaiseksi että kuormaliinoja ei pitäisi tarvita ollenkaan. Lisäksi keulan kiinnityspulttia on paranneltu niin että ylös ottaminen olisi mahdollisimman helppoa. Seuraava kesä näyttää miten homma toimii.



Sisäpuolelle on nyt vedetty pohjaväri seiniin ja kattoon. Onneksi kerkesin maalata ennen talveä, muuten olisi ensikesän viihtyvyys saattanut olla vaarassa. Tarkoituksena on rakentaa talven aikana sisäseinien vaneroinnit ja saada äänieristykset kuntoon. Seinät tulee samalla tyylillä kuin ohjaamossakin: 50mm villaa ja 6mm:n vaneri sen päälle. Nyt voi pakkaset tulla.





Sivuseinien alaosan rungot on väännelty valmiiksi. Kyllästyksen tein samalla menetelmällä kui  ohjaamossakin, eli terväöljyä. Näiden päälle leikellään 50mm villaa ja sitten 6mm:n vaneri päälle.



Saunan lattian mallia hahmoiteltu. Jotakin tämän tyylistä siitä tulee. Mitat on yritetty hakea niin että siellä sopii aikuinen ihminen hyvin peseytymään. Katsotaan nyt kuinka tämä tästä edistyy. Tällähetkellä ajatuksena on että lattia tulee alumiinista ja siihen hitsataan pohjaan kiinni pesuvesisäiliö. Koko lattiarakennelma nostettaisiin valmiina tähän paikkaan.



Veineilysää itäsuomen vaara-alueille: Merkittävää jään muodostustumista alusten rakenteisiin. No mutta tämähän tarkoittaa sitä että sisällä on lämpimämpää!



Seinien levyttäminen on alkanut. Takaosaan tulee samanlainen rakenne kuin ohjaamon seiniin. 5cm villaa ja 6mm havuvaneri päälle. Vanerin takaosa on kyllästetty tervaöljyllä ja vaikeat kantit on eristetty uretaanilla.



Tällainen rakenne. Villaa on hieman paksulti kuin tarvitsisi olla, mutta kun sen puristaa 5 sentistä 3,5 senttiin, niin se täyttää mukavasti pelttikanttien sopukat. Vaikeisiin kulmiin olen suhauttanut uretaania joka täyttää loput aukot. Vaneri on kiinnitetty 4x25 uppokantaisilla yleisruuveilla. 3mm:n reikä poralla ja ruuvi perään.



Maalamatonta vaneriseinää. Siihen sitten viritellään jonkinlaisia hyllyjä tai jotakin muuta. Tämä jää odottamaan että kaikki on vaneroitu ja sisään saa tasaisen lämmön päälle. Sitten saumojen kittaus ja maali pintaan. Seinien alaosaan tulee tarkastusluukkuja joista voi sähköjohtoja viritellä ja tutkia mitä piiloon jäävässä rungossa tapahtuu.



Katon ja sivuseinien vanerointi on tehty. Nyt odotellaan sään lämpenemistä jolloin pääsee kittaamaan ja maalaamaan.



Kuvassa vasemmassa laidassa näkyy saunan ja wc:n paikka. Seuraavaksi siihen tulee seinät ja samanlainen vanerointi jolloin koko rakennelma on vaneroitu ympäriinsä sisäpuolelta.



Saunan ja wc:n lattia. Tehty 2mm:n alumiinista. Kaukalotyyppinen systeemi joka on niitattu tiivistemassan kanssa runkorakenteisiin. Kulmat on hitsattu ja veden pitäisi pysyä sisäpuolella. Potkuriakselin huoltoluukku jää lauteiden alle ja siihen luukkuun tulee wc-pönttö kiinni. Jos akseliin tarvitsee päästä käsiksi, avataan luukku ja nostetaan pytty sivuun.

Toukokuu 2013



Sisäpuoli on nyt levytetty kokonaan. Koko komeuteen kului ajan kanssa kerättyjen vaneripalojen lisäksi tasan 10 levyä 6mm:n kakkoslaadun havuvaneria. Loput listat ja peitelaudat ruuvaan maalauksen jälkeen.



Ovien tekeminen alkoi jo viime syksynä kun ruuvasin uretaanilevyt ovien suojaksi ja saumasin ne  purkkivaahdolla muotoonsa. Vahvistelin rakennelmaa kaikenlaisella sälällä jotta muoto säilyisi. Kun "muotti" oli hiottu muotoonsa, maalasin sen peltikattovärillä ja ruiskuttelin päälle pari kerrosta autolakkaa. Tavallinen keltainen uretaani ei kestä muuten polyesterihartsia, maalattuna kestää sen aikaa että hartsi kerkeää kovettua. Uretaani jää oven sisään eristeeksi.



Kun etupuoli oli laminoitu, käänsi muotin ympäri, purin tukirakenteet ja laminoin takapuolen samalla tavalla.



Laminoinnin jälkeen hioin oven karkeasti nauhahiomakoneella ja päälle sivelin kaksi kerrosta topcoattia. Ensimmäisen kerroksen jälkeen tein myös karkean hionnan. Ei siitä aivan peilipinta tullut mutta kelpaa minulle. Lasin liimasin lasiliimalla, samalla tavaralla kuin auton ikkunatkin liimataan. Lasiin ja oveen laitoin primerin liimaa varten.



Asennusvalmis tuotos näyttää tältä. Ikkunan saumasta puuttu vielä tiivistemassa  ja takapuolelta listat ja vanerin pala alaosaan. Saranat on itse tehtyä mallia ja kiinnitetty pop-niitillä.



Ovi paikallaan sovituksessa. Ei se aivan täydellisesti istu, mutta kelvollinen siitä tulee kun listoittelee ja viimeistelee asennuksen.

Loput maalaukset on nyt tehty. Ennen vesille lähtöä muutin hieman traileria ja lisäsin siihen toisen akselin. Yksi akseli jousit aika paljon ja alkoi pelottaa että se voisi katketa jonnekkin sellaiseen paikkaan missä ei ole hyvä tehdä remonttia. Nyt on kaksi samanlaista akselia jolloin rengasrikkokaan ei teoriassa vaikuta dramaattisesti toimintakykyyn.



Jo'anna lähdössä vesille Kesäkuussa 2013.



Ensimmäinen reissu on takana. Viikonloppu meni veneen osalta mallikkaasti. Pieniä parannuksia olen tehnyt reissun jälkeen vaihteiston ohjaukseen ja ohjaamon penkkiin. Vaihteistoa voi nyt ajaa "hipaisemalla" koneen ollessa tyhjäkäynnillä. Jos tarvitsee vain hieman nykäistä eteen tai taakse esim. rantautuessa, niin nyt se on mahdollista tehdä liikuttamatta varsinaiseen vaihdevipuun.

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 |
Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat