Ilmainen www-laskuri

Aloitus

Vene

Tekniikka

Kalastus

Minä

Linkit

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat

Rakentelen joutessani 12 metristä teräsvenettä.

Aloittelin kesällä 2002 toteuttamaan unelmaa joka on kypsynyt jo kauan. Rakenteilla on vanhan matkustajahöyrylaivan hiukan modernisoitu painos, jonka mitat tulee olemaan 12x3.2. Painoa tavoitellaan noin 10 tonnia.
Alustavien mietiskelyjen pohjalta veneeseen tulee makuupaikkoja 5. Ohjaamon lisäksi rakennan oleskeluhytin, erillisen vesi WC:n ja tietysti saunan. Kokonais lattia pinta-alaa (katettua)tulee noin parikymmentä neliötä, eli pienen kesämökin verran.

Alkuperäiset piirrustukset rakennelmastani löytyy täältä.

Tarkoituksen on pyrkiä tämän näköiseen lopputulokseen:

Piirrustukset on valittu niin että runkoon saa tarpeeksi suuret tilat ja se on valmiiksi suunniteltu, eli se on jo joskus pysynyt pinnalla.

Sillä rakenteella jolla aion rungon tehdä, ei veneestä tule riittävän painava. Olen varautunut lisäämään ylimääräistä painoa runkoon jopa 5 tonnia, jotta saan sen uimaan siinä syvyydessä kun se on joskus oikeasti uinut.

Työvaiheet tähän saakka:

Piirrustukset on jyrsitty yläjyrsimellä käsivaralta yksinkertaiseen jäte laudasta rakennettuun alustaan.
Alkuperäisissä piirrustuksissa on tähän runkoon tulevia kaaria vain 1/4 osa piirrettynä. Koska runko pellitetään 3mm:n pellillä, kaari väliksi tulee 25cm. Tämä rakenne on jäykempi kuin 4mm:n pellistä tehty runko puolen petrin kaarivälillä, eli minun mielestä riittävän tukeva veneelle jolla ei aiota murtaa jäätä. Kaariväliksi saattaa tulla (en ole vielä valinnut) myös puolimetriä, mutta silloin jokainen kaariväli tuetaan 25-40 sentin välein vaakatasossa.

Kaaret on taitettu jyrsityn mallin päällä 8x40mm lattaraudasta yksi puolikas kerrallaan ja hitsattu lopuksi yhteen. Kuvassa kaaria näkyvillä 6 kappaletta.

Kaarien taittamiseen käytetty pullotunkista valmistettu työväline on omaa valmistetta.

Kaikki kaaret hitsattuna omalle paikalleen ja tuettuna harjateräksellä toisiinsa. Muoto alkoi hahmottua. Kuvaa katsellessa kannattaa muistaa että kaarista on paikallaan vain noin 1/4. Paikallaan olevat kaaret vain antaa muodon rungolle. Loput kaaret tehdään sisältäpäin. Näin kaikki kaaret istuu varmasti hyvin ja runko saadaan sopimaan "lestiinsä" mahdollisimman hyvin.

Kaaret (muotokaaret) tuettuna toisiinsa samalla tavaralla mitä kaari aines on.

Pellitys aluillaan. Pelti on kauttaaltaan rungossa 3mm paksuista tavallista perusterästä (fe37)

Helteisen kesäloma viikon työn tulos. Pellitys puolessa välissä. Pellit hitsataan lopullisesti vasta kun kaikki on sovitettu ja heftattu paikalleen sekä kaaritus on valmiiksi.

Malliltaan rungosta pyrkii tulemaan tällainen. Varalaidan kanssa muoto muuttuu hivenen perästä leveämmäksi.

Pellitys alkaa olla hyvällä mallilla syksyllä 2002. Projekti alkaa siirtyä näiltä osin talvihorrokseen. Keväällä (mahdollisesti myös talvella) homma jatkuu kaarien rakentelulla. Kaaria väännetään jokaiseen väliin vielä kolme. Toinen yhtä vahva rakenne olisi sellainen että jokaiseen väliin tehdään yksi kaari lisää ja sen jälkeen kaaret tuotaan toisiinsa vaakatasossa 25-40 cm:n välein. En ole päättänyt kumman toteutan mutta rungosta tehdään riittävän vahva rakenteesta tunkimättä.

Uusivuosi 2003 alkoi pakkasessa, jossa ei aikaan saanut juuri mitään. Tosin tulihan sitä pikkusen rakenneltua, eli purettua entistä kun ei ruvennut silmää miellyttämään. Aion muotoilla perän uudestaan kaarissa tulleen vurheen vuoksi. Sitä varten aloittelin rakentamaan jonkinlaista jigiä, jonka varaan muotoilen uuden perän.

 

Vene | Vene2 | Vene3 | Vene4 | Vene5 | Vene6 | Vene7 | Vene8 | Vene9 | Vene10 | Vene11 | Vene12 | kulutetut voimavarat